Kære Alle
Den opmærksomme bruger/læser af foreningens hjemmeside har ganske givet bemærket at foreningen har fået et nyt logo. Det er sikkert meget godt, men spørgsmålet er egentligt om det er godt nok?
Som nogen måske ved, har jeg arbejdet en del med salg, marketing og markedsføring. Dette afspejler sig også i min uddannelse som bl.a. omfatter den fulde merkonomuddannelse i Markedsføring. Det er med den baggrund at jeg i det efterfølgende vil tillade mig at bedømme logoet.
1. Hvad er baggrunden for at foreningen skifter logo.
Historien bag foreningens oprindelige logo – Danmarkskortet med en paraply hen over - skulle efter sigende symbolisere at Trans Danmark oprindeligt var tænkt som en paraplyorganisation for alle landets trans-foreninger. Denne tanke vakte imidlertid ikke genklang blandt landets øvrige foreninger. Derfor er det ganske rimeligt at foreningens bestyrelse har gjort sig overvejelser om et nyt logo.
2. Hvad er det så vi har fået.
Her vil jeg se på tre overordnede krav til et logo:
A: Er logoet unikt?
B: Afspejler logoet foreningen Trans Danmark?
C: Hvordan er logoets egenskaber når det skal reproduceres?
A: Logoet symboliserer klart at der er tale om noget med køn. Imidlertid anvendes dette symbol i flere forskellige sammenhænge. Derfor lever det ikke op til at være unikt for foreningen.
B: Da logoet ikke er unikt så afspejler det heller ikke specifikt foreningen Trans Danmark.
C: I farvelægningen af logoet har man brugt nogle kreative tanker. Det ses i den måde man graduerer mellem de to farver – rød og blå. Denne kreative ide er imidlertid også en ulempe, såfremt logoet anvendes i denne form på foreningens brevpapir. Ideen forsvinder helt, når logoet bliver reproduceret i S/H. I denne situation bliver det ganske uklart og grumset. Her er det værd at huske på at foreningens høje aktivitetsniveau medfører en del korrespondance med andre organisationer og myndigheder. I denne sammenhæng er det særdeles tænkeligt at korrespondancen bliver reproduceret direkte i S/H eller via fotokopiering, hvilket i høj grad kan nedsætte logoets genkendelighed.
3. Hvad kan man gøre?
Lad mig foreslå tre ting:
A: Man bør revurdere logoet igen – og måske søge kontakt med en person der har større indsigt i mediegrafik.
B: Man bør indarbejde foreningens navn i logoet, således at det bliver klart for alle, hvem der har dette logo.
C: Et ufravigeligt krav må være at logoet er tydeligt i S/H gengivelse.
Ovenstående er ikke skrevet for at sable det nye logo ned, men for at sikre at det kan være af blivende værdi for foreningen. At skifte logo er noget af det vanskeligste man kan komme ud for i markedsføring. Derfor er det vigtigt at det man foretager sig er gennemtænkt i alle aspekter.
Kærlig hilsen
Freja
Den opmærksomme bruger/læser af foreningens hjemmeside har ganske givet bemærket at foreningen har fået et nyt logo. Det er sikkert meget godt, men spørgsmålet er egentligt om det er godt nok?
Som nogen måske ved, har jeg arbejdet en del med salg, marketing og markedsføring. Dette afspejler sig også i min uddannelse som bl.a. omfatter den fulde merkonomuddannelse i Markedsføring. Det er med den baggrund at jeg i det efterfølgende vil tillade mig at bedømme logoet.
1. Hvad er baggrunden for at foreningen skifter logo.
Historien bag foreningens oprindelige logo – Danmarkskortet med en paraply hen over - skulle efter sigende symbolisere at Trans Danmark oprindeligt var tænkt som en paraplyorganisation for alle landets trans-foreninger. Denne tanke vakte imidlertid ikke genklang blandt landets øvrige foreninger. Derfor er det ganske rimeligt at foreningens bestyrelse har gjort sig overvejelser om et nyt logo.
2. Hvad er det så vi har fået.
Her vil jeg se på tre overordnede krav til et logo:
A: Er logoet unikt?
B: Afspejler logoet foreningen Trans Danmark?
C: Hvordan er logoets egenskaber når det skal reproduceres?
A: Logoet symboliserer klart at der er tale om noget med køn. Imidlertid anvendes dette symbol i flere forskellige sammenhænge. Derfor lever det ikke op til at være unikt for foreningen.
B: Da logoet ikke er unikt så afspejler det heller ikke specifikt foreningen Trans Danmark.
C: I farvelægningen af logoet har man brugt nogle kreative tanker. Det ses i den måde man graduerer mellem de to farver – rød og blå. Denne kreative ide er imidlertid også en ulempe, såfremt logoet anvendes i denne form på foreningens brevpapir. Ideen forsvinder helt, når logoet bliver reproduceret i S/H. I denne situation bliver det ganske uklart og grumset. Her er det værd at huske på at foreningens høje aktivitetsniveau medfører en del korrespondance med andre organisationer og myndigheder. I denne sammenhæng er det særdeles tænkeligt at korrespondancen bliver reproduceret direkte i S/H eller via fotokopiering, hvilket i høj grad kan nedsætte logoets genkendelighed.
3. Hvad kan man gøre?
Lad mig foreslå tre ting:
A: Man bør revurdere logoet igen – og måske søge kontakt med en person der har større indsigt i mediegrafik.
B: Man bør indarbejde foreningens navn i logoet, således at det bliver klart for alle, hvem der har dette logo.
C: Et ufravigeligt krav må være at logoet er tydeligt i S/H gengivelse.
Ovenstående er ikke skrevet for at sable det nye logo ned, men for at sikre at det kan være af blivende værdi for foreningen. At skifte logo er noget af det vanskeligste man kan komme ud for i markedsføring. Derfor er det vigtigt at det man foretager sig er gennemtænkt i alle aspekter.
Kærlig hilsen
Freja