transdanmark debat

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debatforum for foreningen Trans-Danmark


4 deltagere

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 09:30

    Hej
    Jeg har hermed en opfordring og et tilbud om at få svar på eventuelle spørgsmål ang. Rigshospitalets Sexologiske Klinik.
    Men også gerne andet.
    SF`s Ligestillingsordfører - Kamal Qureshi og Retsordfører - Karina Lorentzen Dehnhardt har tilbudt at stille spørgsmål i Folketinget, hvis vi formulerer dem og de ellers har relevans.
    De har fået overdraget en del af de henvendelser jeg har fået, samt hele Betina Hvejsels historie.
    Jeg har endvidere redegjort for mange af de anklagepunkter jeg har hørt, så godt jeg nu kunne.
    Og de har altså tilbudt at hjælpe ved at stille spørgsmål i folketingssalen. Jeg skal blot maile spørgsmålene til dem, evt. med en lille forklaring, eller baggrundsviden.
    Jeg har selv formuleret lidt:
    1.
    Efter hvilke lægefaglige kriterier afgør RSK om en person er Transseksuel eller ej?
    2.
    Hvilken forskning støtter RSK sig til og hvilken forskning udfører RSK selv - og i så fald - hvor kan man læse dette?
    3.
    Hvorfor kan man ikke anke en afgørelse truffet af RSK?
    4.
    Hvilket informationsmateriale udsender RSK om transseksualitet?
    5.
    Hvorfor svarer RSK ikke på spørgsmål stillet af patienter og presse?

    6.
    Hvorfor har transseksuelle ikke frit sygehusvalg som andre danske statsborgere - hvilket vil give adgang til ekspertice i fks. Belgien og Tyskland?

    Her er altså en mulighed for at spørge direkte igennem det politiske system. Jeg bruger ikke selv RSK, og kommer ikke til det, men jer der har behov for en afklaring kan jo så benytte denne mulighed, selvom I ikke er tilhænger af SF. Men det er hvad jeg har kunnet opnå med min henvendelse og kontakt til SF`s folketingsgruppe..
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 22/5/2009, 12:56

    Hej Irene

    Det lyder som om I har haft et godt møde med de forskellige ordførere fra SF. Lad os håbe der at du får samlet rigtig meget "skyts" så den gode Jakob Aksel (sundhedsministeren) kan få kam til sit hår.
    Med Betinas grufulde beretning in mente, så frygter jeg da om min psyke kan holde til et møde med RHSK, selvom jeg "bare" gerne vil have tilladelse til at få slettet det første led(e) i mit navn.

    Medens høringen omkring L107 var igang tillod jeg mig at sende en mail til Peter Skaarup, hvori der var vedhæftet et billede af mig (samme billede som pryder min profil her på debatten). I denne mail spurgte jeg om, han med mit portrætfoto i hånden kunne svare på om navnet Xxxxx Freja er til ulempe eller ej?

    Hans svar var larmende tavshed, men jeg fik senere via hans sekretær at vide at emailen var videresendt til Martin Henriksen, der var ordfører på sagen, og hans mening er desværre velkendt. Så der kom ingen sympati fra DF.

    Freja


    PS: Naturligvis kan vi kke forvente at alle danske transer er tilhængere af SF, men det er mig en gåde, hvordan man som transseksuel kan støtte den borgerlige lejr, der gang på gang stemmer selv den mindste forbedring, der angår os, ned.
    Kampen for egne rettigheder kan ikke overgås af andre forhold.


    Sidst rettet af Freja 22/5/2009, 13:47, rettet 1 gang
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 22/5/2009, 13:45

    Årh ja - jeg må hellere hæfte et spørgsmål til min ovenstående kommentar:

    Efter ca. 1 års konsultationer hos den privatpraktiserende psykiater Niels Erichsen, Viborg blev jeg ultimo 2007 diagnosticeret som Transseksuel iht. F 64.0 (Who's klassifikation ICD 10)
    I psykiaterens konklusion hedder det bl.a.:
    "53-årig mand, der nu oplever sig selv som kvinde, og som har skiftet navn fra Xxxxx til Freja, men hvor det ikke er lykkedes at få lavet personnummeret om til et kvindeligt personnummer, hvilket piner hende meget.
    Freja har i tilslutning til at være sprunget ud for omkring 6-7 år siden som helhjertet transseksuel, oplevet en lang række tab, der har fremprovokeret vedvarende depression og udbrændthed..."


    Spørgsmål: Vil RHSK anerkende den diagnose som ovennævnte speciallæge i psykiatri er kommet frem til?

    PS: Før Niels Erichsen blev privatpraktiserende psykiater, fungerede han i en række år som sexolog ved Det Psykiatriske Hospital i Risskov ved Århus.
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 15:50

    Jeg ved det ikke Freja.
    Men prøv om du kan formulere et relevant spørgsmål som måske kan give et slags svar.
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 22/5/2009, 17:18

    He He Irene

    Jeg prøver at fatte mig i korthed - jeg er jo kun en stakkels trans-kvinde der trods sit begrænsede ordforråd har svært ved at klare mig med få ord...

    Såfremt en person har fået diagnosen F-64.0 Transseksualitet iht. WHO's klassifikation efter ICD 10, hos en privatpraktiserende speciallæge i psykiatri, vil RHSK så godtage denne diagnostisering?
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 18:30

    Vil du selv - eller skal jeg maile spørgsmålet videre
    Det lyder kvalificerert og relevant - og hvis du giver det en lille baggrundsviden - evt. den du havde i dit forrige indlæg.
    Det er Kamal der skal mailes til hvis du vælger at gøre det selv - du kan bare henvise til mig.
    Irene
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 44
    Geografisk sted : Århus

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Vibe 22/5/2009, 18:55

    Hej Irene,var det ikke bedre om du satte en frist for spørgsmål og så sendte dem samlet til politikerne? ellers kan det nemt komme til at virke rodet.Vibe
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 22/5/2009, 19:14

    Baseret på Irenes opfordring har jeg netop nu sendt en mail til Kamal, med følgende tekst:

    from Freja Nordam
    til kamal.qureshi@ft.dk

    dato 22. maj 2009 18.08
    subject Mødet 20.05.2009 vedr. forholdene for Danske Transseksuelle

    Kære Kamal

    Idet jeg henviser til det møde du deltog i, onsdag den 20. april 2009 om transseksuelles rettigheder, vil jeg følge den opfordring som Irene Haffner efterfølgende har videregivet til os andre: At stille spørgsmål til den RHSK's måde transseksuelle behandles på.
    Mit spørgsmål, vedr. RHSK lyder således:

    Såfremt en person har fået diagnosen F-64.0 Transseksualitet iht. WHO's klassifikation efter ICD 10, hos en privatpraktiserende speciallæge i psykiatri, vil RHSK så godtage denne diagnosticering?

    Baggrund:
    Efter ca. 1 års konsultationer hos den privatpraktiserende psykiater Niels Erichsen, Viborg blev jeg ultimo 2007 diagnosticeret som Transseksuel iht. F 64.0 (Who's klassifikation ICD 10)
    I psykiaterens konklusion hedder det bl.a.:

    "53-årig mand, der nu oplever sig selv som kvinde, og som har skiftet navn fra Xxxxx til Freja, men hvor det ikke er lykkedes at få lavet personnummeret om til et kvindeligt personnummer, hvilket piner hende meget.
    Freja har i tilslutning til at være sprunget ud for omkring 6-7 år siden som helhjertet transseksuel, oplevet en lang række tab, der har fremprovokeret vedvarende depression og udbrændthed..."


    Med de grufulde beretning in mente, jeg har læst, så frygter jeg da om min psyke kan holde til et møde med RHSK, selvom jeg "bare" gerne vil have tilladelse til at få slettet det første led(e) i mit navn.

    Kærlig hilsen
    Freja Nordam,

    PS: Før Niels Erichsen blev privatpraktiserende psykiater, fungerede han i en række år som sexolog ved Det Psykiatriske Hospital i Risskov ved Århus. Niels Erichsen er medio feb. 2009 gået på pension.

    PPS: Jeg er medlem af lokalbestyrelsen i SF Viborg, og fungerer der som sekretær, og føler mig i det hele taget som velfungerende i samfundet.
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 21:37

    Godt Freja

    Du ser så ud til at være en af de få - måske den eneste, der kan stille et relevant og brugbart spørgsmål.
    Nu hvor chancen er der!
    Irene
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 21:59

    Vibe
    Selvfølgelig samler jeg hvis det bliver aktuelt.
    Eller så sender man selv som Freja har gjort.
    "Anerkender RHSK diagnoser stillet af andre psykiatere end deres egne?"
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 22/5/2009, 22:05

    Og så er der jo ved at opstå en helt ny situation. kan se Per Clausen fra enhedslisten har spurgt sundhedsministeren hvad der skal ske nu hvor Frankrig har slettet Transseksualisme og transvestisme som sygdom. Jeg synes det er et rigtig godt tidspunkt at stille spørgsmål på.
    Jeg selv er særdeles interesseret i at få navn og pas væk fra RSHK, men kunne aldrig drømme om at opsøge RSHK.
    Jeg tror også at både Kamal og Karina har forstået at der er noget galt med RSHK og deres monopol - Jeg agter at sende en forespørgsel til Socialdemokratiets Folketingsgruppe om de ikke vil have besøg af 2 repræsentanter fra henholdsvis TiD og Trans-Danmark. Vi må have gang i noget lobby-virksomhed.
    Jeg mener vi må da handle i stedet for bare at sidde og brokke os bag tasterne - eller hvad?
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 22/5/2009, 22:57

    "Kom lad os brokke os, det er nok det vi har det bedst med. "
    Steffen Brandt, TV2

    https://www.youtube.com/watch?v=1uryIj-YO8g
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 44
    Geografisk sted : Århus

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Vibe 23/5/2009, 00:27

    Først lige lidt brok: Hvorfor kan dette forum ikke finde ud af at behandle linjeskift rigtigt, når man sider på en Mac. Arghhh! Nå, men så må man jo sætte dem ind manuelt.

    Jeg er personligt nået til den konklusion, at SK med den erfaring de har opsamlet ved at tale med formentlig 1500 transkønnede må kunne gavne mig i forhold til at blive afklaret omkring hvor langt jeg selv skal gå og i forhold til at træffe et valg, som jeg selv kan acceptere. I lyset af at utroligt mange mennesker har spekuleret helt ind i pensionsalderen inden de slap sin identitet fri tror jeg på at et forløb hos SK kunne have hjulpet til bedre og hurtigere afklaring. Jeg forventer i hvert fald ikke at gå på klinikken i 30 år *s*

    Samtidig er jeg blevet oplyst om, at alle de ting, der synes vigtige i forhold til transformationen i dagligdagen: behandling af ansigtsbehåring, hormoner, deponering af arvemateriale, stemmetræning, støttegrupper og stylister skal søges enten gennem praktiserende læge, gynækolog eller i privat regi. Dermed er SK's gatekeeper-position pludselig ikke længere af særlig betydning for andet end pas, navneskift og selve operationen, hvis man ønsker den i Danmark, hvilket jeg ikke regner med selv pga. den manglende ekspertise.

    Jeg vælger derfor at se SK som et tilbud, man kan benytte sig af eller lade være. Ud fra hvad de har sagt til mig personligt virker det i øvrigt som om, at de er meget interesserede i at hjælpe mig i det omfang jeg måtte ønske, når blot jeg giver dem deres to år.

    Derfor skal vi naturligvis stadig kæmpe for en ordentlig behandling også for dem, der ikke har andre muligheder. Du skal nok få nogle spørgsmål til videresendelse fra mig, men jeg skal lige have dem sammenfattet så de ikke kommer som ti selvstændige spørgsmål.

    Kh Vibe
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 23/5/2009, 11:48

    Rigtig godt Vibe
    Jeg havde også nogle af dine ord med på papir da jeg forelagde sagen: RHSK
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 23/5/2009, 12:19

    Jeg skal huske at Izabella var rigtig super at have med. Hun og jeg kan vist gå hen og blive lidt af et isbryder- team. Kamikaze-transerne! hi-hi!
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Cathrine 23/5/2009, 14:11

    Jeg havde skreve nogle ord men min browser crashede igår, så vil se om jeg ikke kan få skrevet herigen i nærmeste fremtid, bliver ikke lige nu fordi NU er det Karneval tid :-D
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Cathrine 26/5/2009, 14:00

    Fjernet!


    Sidst rettet af Cathrine 30/5/2009, 23:28, rettet 1 gang
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 28/5/2009, 12:42

    Alt for meget snak
    og lidt for lidt handling
    det hjælper ikke et hak
    med det der såkaldte opsving

    Steffen Brandt, TV 2, fra sangen ”Kom lad os brokke os”


    Selv om jeg ikke længere deltager på TransDebat http://www.transdebat.dk/, så sker det dog at jeg skimmer det der bliver
    skrevet.
    Der skrives meget, som kan få mig til at undres.
    Irene Haffner tog for nylig et godt initiativ, og fik kontakt til to af SF's kompetente folketingsmedlemmer,
    nemlig Karina og Kamal. Begge er de interesserede i at stille spørgsmål ved RHSK's arbejdsmetoder.

    Irene har gjort klart at hun ”åbnede døren”, men at hun føler at den enkelte transkønnede
    selv bør formulere sit spørgsmål i den anledning. Irene har dog lovet at sende spørgsmålene, såfremt den enkelte
    ikke har mulighed for det.
    Alligevel forventer flere af transdebattens deltagere at Irene også skal påtage sig den rolle, det er at formulere spørgsmålene.

    Helt ærligt – er der slet ingen der kan eller tør tage et personligt ansvar?
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 44
    Geografisk sted : Århus

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Vibe 28/5/2009, 15:40

    Kære Freja,
    du generaliserer meget. Det undrer mig også, at du henvender dig til debattører på en anden side her i stedet for der, hvor debatten foregår.

    Kh Vibe
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 28/5/2009, 17:07

    Stå aldrig til søs, lad de andre stå
    det gir stribevis af kors og bånd og stjerner på


    Dansk tekst: Jens Louis Petersen
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Cathrine 28/5/2009, 19:26

    Jeg sgu forvirret her.
    Jeg troede inlægget handlede om at komme med forslag til Irene som hun kunne sende til de der dimser.

    Did i get it worng?
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Freja 28/5/2009, 19:39

    Cathrine skrev:Jeg sgu forvirret her.
    Jeg troede inlægget handlede om at komme med forslag til Irene som hun kunne sende til de der dimser.

    Did i get it worng?

    Nej - men du har jo også formuleret konkrete spørgsmål...
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Cathrine 28/5/2009, 19:40

    clown Jamen så forstod jeg rigtig Smile
    god aften.
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Irene Haffner 28/5/2009, 21:38

    Hej
    de der "dimser" - er der belæg for spørgsmålet:
    Hvorfor skal en Transkønnet person svare på de samme spørgsmål som sexual forbrydere når de er til behandling som transkønnet?

    Irene
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Cathrine 28/5/2009, 22:28

    Hov havde jeg skrevet det, det var en fejl der skulle stå:
    ?
    Hvorfor skal en Transkønnet person svare på de samme spørgsmål som sexual forbrydere skal svare på?, når man går på RHSK

    Det var vist 2 spørgsmål der var blandet sammen

    Sponsoreret inhold


    Opfordring til spørgsmål ang. RSK Empty Sv: Opfordring til spørgsmål ang. RSK

    Indlæg af Sponsoreret inhold

      Lignende emner

      -

      Lige nu er det 19/5/2024, 11:33