transdanmark debat

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debatforum for foreningen Trans-Danmark


5 deltagere

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Irene Haffner 26/3/2009, 18:19

    Transkønnet? – Transseksuel? – Transvestit?



    I sidste ende spørgsmålet:

    Skal det hedde:



    TRANS-DANMARK landsforeningen for Transvestitter og Transseksuelle

    Eller:

    TRANS-DANMARK landsforeningen for transkønnede



    Det var et forslag på generalforsamlingen 2009 at navnet skulle ændres.

    Da en del syntes det krævede lidt tænkepause og en debat, blev det vedtaget at der skulle tænkes over det og indhentes så mange synspunkter som muligt, dvs. en debat så alle kunne give deres synspunkter til kende.



    Argumentationen for forslaget (næstformanden Tina Wyum) var, at hun gerne så det seksuelle signal i ordet: Transseksuel, væk, og andre ville gerne samle transvestitter og transseksuelle under en fællesbetegnelsen transkønnet.



    Det blev debatteret på generalforsamlingen, og det blev hurtigt klart at det var et emne der ikke sådan lige uden videre kunne vedtages uden en nærmere debat.

    Bl.a. blev det fremført at uanset hvad vi selv kalder os er befolkningens opfattelse den samme.

    Men det blev også sagt at hvis vi skulle opnå en mere seriøs opfattelse af os i samfundet måtte vi af med de ”seksuelle” betegnelser.

    Alle var dog enige om at det kræver tid og arbejde hvis udtrykket ”Transkønnet” skal vinde indpas.

    Men hvis det skal være det vi kalder os, skal vi til at bruge det, og netop derfor kræver det en debat, idet emnet tages op igen til generalforsamlingen 2010.



    Så det vil være rigtig dejligt hvis nogen vil give deres bud på forslaget, og det vil være dejligt med en masse synspunkter og argumenter.



    Debatten vil blive medtaget i de overvejelser bestyrelsen i Trans-Danmark så vil gøre sig inden næste generalforsamling.



    Med søsterlig hilsen

    Irene Haffner

    Sekretær i Trans-Danmark.
    Victoria
    Victoria


    Antal indlæg : 1
    Join date : 18/10/08
    Age : 60
    Geografisk sted : Århus - Holme

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Victoria 26/3/2009, 19:40

    Vedrørende forslag om navneforandring af Trans-Danmark som er sat i udvalg, vil jeg gerne bidrage med følgende.



    En navneforandring af Trans-Danmark, set ud fra min vinkel er et vigtigt signal til vores målgruppe.

    Men da forståelsen for betegnelserne Transkønnet, Transseksuel og Transvestit i blandt normalfødte og nogle transkønnede er meget lille eller ikke-eksisterende, er det temmelig ligegyldigt hvad vi kalder os hvis det er forståelse vi ønsker. Her skal der helt andre værktøjer i brug end et navneskifte, nemlig information og holdningsskift.



    Jeg går ind for ordet Transkønnet. Grunden er at vi bruger psykiatriske diagnoser og kommer der for mere til at fremstå som en ren patientforening for kønsidentitetsforstyrrede.



    Dette signal, at undgå disse diagnoser, er først og fremmest at sige, at vi ikke er en diagnose, men et menneske, med et køn og måske en diagnose.

    Der næst kunne det også bremse de vanvittige diskussioner der af og til dukker op, hvor vidt den ene diagnose er mere fin end den anden og hvilken ”adelstitel” som post.op osv. gør en mere værdig i blandt de transseksuelle. Man hensættes til en psykiatrisk afdeling hvor patienterne er gået i selvsving!

    Der ud over syndes jeg det lyder temmelig latterligt, at man stadig bruger diagnosernes forkortelse (trans-) eller hele navn (transseksuel og transvestit) foran en persons køn.

    Hvem har nogen sinde hørt kvinder med en psykiatrisk diagnose betegne sig ADHD-kvinde, Bi-polar-kvinde eller PTS-kvinde?

    Næ, de kalder sig en kvinde, hvis man spørger om deres køn. Det skal vi også.



    Her mener jeg der signaliseres en tolerance og en respekt ved ikke at kalde andre mennesker for trans-kvinder, men simpelthen at kalde dem for kvinder. For det er vi jo, ligegyldigt om vi er kvinder med diagnosen transseksuel eller kvinder med diagnosen transvestit.

    Ved at bruge betegnelsen transkønnet, åbner vi både dør og favn til andre typer af køn, så som intersex.



    Der for syndes jeg at vi bør skifte navn til Trans-Danmark, landsforeningen for Transkønnede.
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Freja 2/5/2009, 17:28

    På en anden kanal henviser Solveig (Oldfrue i det transkønnede univers) til en artikel på sin egen hjemmeside der, ikke uventet klandrer Trans-Danmark for at diskutere en ændring af foreningens navn, eller måske rettere for at ville anvende ordet transkønnet i stedet for at skelne mellem transvestitter og transseksuelle.

    Det er naturligvis Solveigs ret at ytre sig, på samme måde som jeg konsekvent omtaler skribentens tidligere parti som Dansk Forskelsparti, da jeg ikke kan se dette tilfældige sammenrend som noget folkeparti.

    Solveig påpeger at ordet transkønnet i Norge alene omfatter transseksuelle. Nuvel, de nordiske sprog har til alle tider haft deres egenart, således er der også forskel på hvordan ordet taske opfattes i Sverige og Danmark.

    Dybest set er foreningens navn af mindre betydning, end hvilke områder foreningen arbejder for, og de resultater det giver. Jeg mener således ikke at det tjener noget formål i et offentligt forum at diskutere et evt. navneskifte med et eks. medlem, Og da slet ikke en politisk vindbøjtel som ”Oldfruen” har vist sig at være.




    Med venlig hilsen

    Freja
    Solveig
    Solveig


    Antal indlæg : 1
    Join date : 28/01/09
    Age : 88
    Geografisk sted : Farum

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Solveig 2/5/2009, 17:53

    Min tidligere politiske observans, som Freja påpeger, er nærværende sag ganske og aldeles uvedkommende. Men Freja er jo kendt for at blande begreberne sammen.

    I øvrigt har jeg ikke refereret til noget som helst vedrørende Norge - igen lidt begrebsforvirring fra Freja's side.

    Jeg vil tillade mig at henvise til min artikel på min hjemmeside: http://www.transseksuel.dk/articles.php?article_id=97

    Endvidere vil jeg henvise til min debat med Irene Haffner på Tina Thranesens hjemmeside!


    Sidst rettet af Solveig 2/5/2009, 18:57, rettet i alt 2 gange (Reason for editing : Glemt afsnits inddeling)
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Irene Haffner 2/5/2009, 23:02

    Jeg har den klare - og ufravigelige holdning - at en diskussion som denne skal gå udenom personlige hang-ups - og politisk observans.
    Det der er brug for er ikke mudderkastning, men saglige tilkendegivelser.
    Jeg får meget ud af at høre andres meninger. Jeg er altid modtagelig for saglig argumentation.
    Og der hvor vi nåede til på den anden tråd som lige pludselig skulle forplumres, var at ordet transkønnet åbenbart ikke var helt afklaret og åbenbart blev tolket vidt forskellig.
    Se- det er jo egentlig en væsentlig ting at få belyst!
    KH
    Irene
    Cathrine
    Cathrine


    Antal indlæg : 36
    Join date : 17/04/09
    Geografisk sted : Aalborg

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Cathrine 3/5/2009, 15:15

    TRANS-DANMARK landsforeningen for transkønnede, mener jeg lyder bedst, men det kræver at der kommer en fortolkning af transkønnet fra Transdanmarks side, jeg har selv stilt spørgsmålet i tidligere tråd, omkring hvordan de forskellige folk tolkede begreberne, men gik vist til jorden..

    Anyway syntes jeg det nye lyder bedst.
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Irene Haffner 3/5/2009, 16:04

    Kære Cathrine
    Transkønnet er åbenbart ikke så entydigt som først antaget. Der er forskellige tolkninger, men det opfylder i hvertfald en ting: Det fjerner "seksualitet" fra begreberne.
    Og så tror jeg også at vi, som alle andre, har svært ved noget nyt. Og måske har de to begreber transseksuel og transvestit brændt sig så godt fast, at vi har svært ved at forlade dem.
    Transkønnet (transgender) er et overordnet samlende begreb ifølge min overbevisning - man kan så altid sige: Transkønnede? - det består af alle undergrupperne: Transseksuelle, transvestitter i enhver afskygning, for ingen, eller meget få af os er entydige og lige til at putte i en bestemt kasse.
    Irene

    Sponsoreret inhold


    Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift Empty Sv: Nyt navn: Transvestitter og transseksuelle - eller: Transkønnede - debat om navneskift

    Indlæg af Sponsoreret inhold


      Lige nu er det 17/5/2024, 10:05