transdanmark debat

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debatforum for foreningen Trans-Danmark


4 deltagere

    har du input jeg skal tage med......???

    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 17/4/2009, 16:52

    Det er nu gået i orden at jeg skal mødes med de politiske ordførere fra SF på Christiansborg i Maj måned.
    Dagsordenen er en orientering om de transkønnede og deres vilkår i Danmark.
    Jeg har inviteret Izabella med fra TiD og vi to skal så fremlægge en bred orientering og information.
    Mødet er kommet i stand da jeg ved det sidste møde på Christiansborg fik at vide at man stort set ingenting vidste om vilkårene for transvestitter og transseksuelle i Danmark.
    Man har så fra SF`s side spurgt til noget information og hvad man rent politisk kan gøre i SF.
    Det er foreløbigt ét parti - men jeg anser det som en begyndelse at vi i det mindste har nogle på Christiansborg som ved noget om os og at vi skaber kontakter i det politiske miljø.
    Jeg vil selvfølgelig prøve at få det hele med. Og må læse på lektien inden jeg tager afsted.
    MEN - jeg har brug for jeres hjælp:
    Jeg vil meget gerne have nogle input - nogle faktuelle ting som I synes er vigtigt at få givet videre.
    Jeg har følgende overskrifter på min seddel:
    Antal - og forskelle.
    Organisationer - landsforeninger - medlemstal og økonomi.
    Politiske mærkesager: Navnelov - Pas/kørekort - Sexologisk klinik - cpr.nr.
    Men jeg ved ikke så forfærdeligt meget om sexologisk klinik. Her vil jeg meget gerne have lidt input, da jeg har bemærket at de journalister jeg foreløbig har været i kontakt med er meget nysgerrige for at høre mere om SK`s monopol.
    alt i alt:

    Orienteringen ville for mig se sådan ud:



    • Hvem er de transkønnede i Danmark
    • Hvor mange, og hvad er forskellene – transvestit, transseksuel, post-up
    • Hvordan er vilkårene som transkønnet i Danmark
    • Hvad siger lovene
    • Hvad kan gøres bedre – for nuværende: Navneloven, hatecrimes, pas & kørekort, arbejdsmarkedet.
    • Organisation og struktur i et miljø der lever i skyggerne.
    • Sexologisk klinik –
    • Fremtidens vilkår og visioner
    • m.m – spørgsmål –


    Men jeg vil blive rigtig glad for alt hvad I sidder inde med - jeg noterer flittigt ned:

    Irene
    Jeanette
    Jeanette


    Antal indlæg : 12
    Join date : 16/10/08
    Age : 73

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Jeanette 17/4/2009, 20:28

    Den skal der godt nok tænkes seriøst over, så du kan få en ordentlig respons. Har du en mere præcis tidsangivelse end maj?

    Knus
    Jeanette
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 17/4/2009, 21:24

    Hej jeanette
    der er 3 onsdage i spil - den 13.5 - 20.5 - eller 27.5 - venter svar en af de nærmeste dage.
    Jeg har fået tilsendt en rigtig god og faglig oversigt af TT - med links til en del artikler. Det er jeg bare superglad for. Og jeg skal nu virkelig læse på lektierne.
    For det er klart at Trans-Danmarks mærkesager vil blive nævnt.
    Men jeg synes stadig at hvis nogen har tanker, eller formuleringer som de synes er væsentlige, skriver jeg dem ned og tager dem med.
    Udover de rent faktuelle informationer, bliver der også plads til en lille debat og visioner.
    Så fyr bare løs.
    Irene
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 43
    Geografisk sted : Århus

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Vibe 17/4/2009, 22:34

    Hej Irene,

    det lyder spændende.

    Du har jo nok set mine indlæg om Sexologisk Klinik på transdebat allerede, men nogle af de ting jeg kunne ønske mig derovre fra var, at de udleverede en folder med patientinformation, oplysning om hvor lang tid et typisk forløb tager, oplysning om hvilke undersøgelser og tests man skal gennemgå (blodprøver, iq test, neuropsykologisk test...), oplysning om hvilke emner man kan forvente at skulle tale om, noget materiale man kan arbejde med hjemme inden næste konsultation, støttegrupper, oplysning om relevant lovgivning bl.a. navnelisten, at klinikken var mere medspiller (hvorfor støtter de ikke navneskift før efter et år hos en person, der lever og fungerer som sit følte køn, når justitsministeren skriver, at det er RSK der afgør det? - der gik fire samtaler før jeg fik et brev fra dem med mit valgte navn på til trods for at de selv skriver på web, at det er godt at mange steder respekterer vores ønskede navne og det skete først efter jeg smed et officielt udseende navneskilt på bordet),...
    Når jeg har spurgt til information er jeg bare blevet henvist til sundhedsstyrelsens hjemmeside og internet generelt. Ikke særligt tilfredsstillende, når man spørger på en afdeling, der har landsfunktion på området.

    Det er min oplevelse, at der mangler information og planlægning bag behandlingen. For en person, som jeg, der er god til begge dele er problemet ikke så stort, men for de personer, der ikke i samme grad har disse kompetencer vil jeg tro at forløbet kan blive meget, meget langstrakt inden klinikkken har tilstrækkelige data om personen - og samtidig betyder det at personens terapeutiske udbytte af forløbet ikke bliver optimalt.

    Et andet stort problem er, at det er samme instans der står for terapi og rådgivning af patienterne, som står for at vurdere om patientens kønsskifteønske kan imødekommes. Det kan ikke undgå at føre til, at patienterne i en vis udstrækning former deres historier efter hvad de forventer vil være acceptabelt at fortælle. Det betyder at Sexologisk Klinik ikke får et korrekt indtryk af patienten og det betyder, at patienterne ikke får en optimal rådgivning. En mere fordelagtig mulighed kunne være at kræve alle patienter gik to år hos RSK og sideløbende deltog i støttegruppemøder i en gruppe, der skulle dannes af RSK. Tilgengæld skulle RSK så ikke have indflydelse på behandlingen af patientens kønsskifteansøgning, når forløbet hos dem var overstået.

    Jeg tror på at psykologsamtalerne er vigtige for at få sjælen med igennem skiftet og jeg synes derfor det er et problem, at mange vælger RSK fra. Det synes Sundhedsstyrelsen også. Trans-Danmark kunne måske lave en undersøgelse af hvor mange transkønnede der er i hormonbehandling, overvejer eller har gennemført SRS, hvor mange der har gået på RSK, i hvor lang tid, hvor mange der er gået direkte til gynækolog og hvordan deres tilfredshed har været med behandlingerne og operationerne. Jeg yder gerne hjælp til udformning af en sådan undersøgelse.
    Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget

    Vibe
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 17/4/2009, 22:43

    Kære Vibe
    Jeg har copy-pastet dit indlæg og tager det med som reminder - og jeg er rigtig glad for info omkring seksologisk klinik.
    Tak.
    Irene
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 18/4/2009, 10:40

    Til Simon

    Jeg kan desværre ikke svare dig på anden måde - har ikke din mailadresse, som jeg elleres meget gerne ville have haft.
    Men du skal have takk for dit rigtig gode, og vedkommende brev. Det vil jeg huske og mener selv at jeg prøver at huske det, men du har ret, I overses tit al virakken.
    Jeg ville egentlig godt vide meget mere om jeres/din situation og synes det er yderst relevant at få det med. Så tak for dit brev!
    Knus
    Irene
    avatar
    Patricia


    Antal indlæg : 3
    Join date : 12/02/09

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Patricia 24/4/2009, 13:28

    hej Irene.
    er så ikke sikker på hvordan loven står angående transkønnet, som ønsker at tage Hormoner, men mener at dette nok er et spørgsmål at kan du finde en læge eller gynægolog som vil behandle dig ?.
    Har i min søgning, først i mit lokale lægehus haft dårlige erfarringer. dog først da jeg kom talte med min egen læge gennem 15 år ,fik jeg en possitiv response, dette var kun ikraft af at jeg kunne sige at jeg vidste om en gynægolog, som (måske ville starte mig op) på hormoner.
    Så søger , muligvis en liste af læger som kan hjælpe med hormonbehandlinger for transkønnet, og større accept fra lokale læger, landet over.
    og naturligvis at undslippe sexiologisk institut. (har også været henvist der).

    Patricia.
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 43
    Geografisk sted : Århus

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Vibe 24/4/2009, 18:18

    Hej Irene,

    jeg vil lige minde om mit indlæg af 24. februar 2009 : 08:40:51 i denne tråd http://www.transdebat.dk/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=17

    Vh Vibe
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 25/4/2009, 09:47

    Hej Vibe
    Jeg er opmærksom på indlægget.
    Tak skal du ha`!
    KH
    Irene
    Irene Haffner
    Irene Haffner


    Antal indlæg : 86
    Join date : 17/10/08

    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Irene Haffner 1/5/2009, 11:27

    Der er nu fastsat dato og tid for møde med politikere fra SF på Christiansborg.
    Jeg er ved at udarbejde et memorandum med de hovedpunkter jeg synes der skal informeres om. Samt de punkter man kunne ønske at SF ville arbejde med fremover.
    Herunder er sexologisk klinik et væsentligt punkt ifølge de tilbagemeldinger jeg har fået.
    Jeg får følgeskab af Izabella Simonÿ og vi to repræsenterer så de 2 landsforeninger.
    Det bliver spændende!

    Sponsoreret inhold


    har du input jeg skal tage med......??? Empty Sv: har du input jeg skal tage med......???

    Indlæg af Sponsoreret inhold


      Lige nu er det 11/5/2024, 05:32