transdanmark debat

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debatforum for foreningen Trans-Danmark


+4
Izabella
Freja
cpg
Sanne Minet
8 deltagere

    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    avatar
    Jeanett.J


    Antal indlæg : 5
    Join date : 17/03/09

    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ? - Page 2 Empty Sv: hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    Indlæg af Jeanett.J 18/3/2009, 01:51

    For lige at bringe traaden Tilbage i rette spor.

    Det er et debat emne som foer har vaeret diskuteret, i andre forums. Og boelgerne gik saerdeles hojt til tider. Desvaere tror jeg ikke vi bliver enige om det, det er nok op til div. behandlere eller samfundet som helhed, der kommer til at bestemme, hvad vi vil blive kaldt i fremtiden.

    HBS. Harry Benjamin Syndrom. Lyder lidt faelt i mine oere, naemest som en slags hjerne skade, men har sine tilhaengere bla, i patient foreningen. Som mener det vil vaere en fin hyldest, til maaske den stoertse pioner inden for hvores omraade. Trans, Transkoennet, Aegte Transseksuel. Eller bare Transeksuel. plus en hel del flere. Jeg selv valgte at om tale mig som Transkoennet. Og bliver det af min Danske laege og mine behandlere paa Aalborg sygehus, Grunden til jeg valgte denne term var at den blev brugt i Norge. Og jeg synes den var meget rammende, om min situation. Og saa klinger det jo smukt, samtid med det er et Dansk ord.

    I dag haelder jeg mere til ordet Trans, kort og godt. Det har saa ikke noget at goere med at, jeg vil tage noget skaelds ord agtigt ud af det, lige som Boesserne, i sin tid gjorde. Men fordi jeg kan se en vaerdi i en faelles benaevnelse for os alle. Den stoerste fordel ved det, vil i mine oejne vaere at vi saa kan komme ud over den ulyksalige tendens, der er saa staerkt fremherskende i det Danske Tv& Ts milijoe. Med at banke hinanden oven i hovedet med, hvornaar man er det ene eller det andet. Og hvem der er mest Aegte, eller hvilken gruppe man selv eller andre tilhoere.

    Jeg kan allerede nu hoere et rama skrig fra en del Tsere, at det kan der ikke vaere tale om. Og at det er vigtigt, at der er en klar graense imellem hvornaar man er det ene eller det. Argumentet lyder som regel, at det vil besvaerlig goere en hormon behandling. Og en mulig koenskorigerende operation, begrundelsen skulle saa vaere, at fordi nogle kan leve uden, saa maa du ogsaa kunne goere det. Den holder altsaa bare ikke, det har alt andet lige aldrig vaeret nemmere at komme i hormon behandlig i DK. Enten hos egen laege, eller efter en henvisning til Gynaekolog. Det samme goer sig gaeldende med at faa diagnosen Ts som aabner op for muligheden for operation, ikke i Dk. men i Thailand. Det kraever selvfolgelig at man selv maa til lommerne , Foerst Psykolog eller Psyskriater, og senere for selve operationen. Og hvis ikke man kan spare disse forholdsvis smaa penge sammen, saa er behovet maaske ikke saa dybfoelt alilgevel, Vi snakker om maks 75000kr. Og et kaempe plus er du faar nogle af de bedste kirugere i verden inden for deres omraade.

    Her i Thailand er der kun en betegnelse, glem Ladyboy ,den bliver kun brugt af ikke Thaier, eller i samtale med en Farang, det vil sige Vesterlaending. Katoy daekker over hele spekteret, fra de feminine boesser til dem der har valgt hele pakken. De om taler sig selv som Katoys og de goer det med stolthed, selv efter en evt. operation.

    Et andet argument skulle saa vare at Tv & Ts intet har med hinanden at goere, ja unskyld men det lyder noget hult i mine oere. Alle de Tsere jeg har moedt genem aarene er startet ud som Tv, som jeg selv. En stor del har virkeligt kaempe for at leve i mande rollen, med boern og famlie. lejlighedsvise omklaedninger der i en periode, kan virke som en ventil. Saa man for en stund kunne klare rollen lidt igen, Indtil en skoenne dag ventilen ikke kan klare trykket mere. Og det bliver svaere og svaere at leve med sig selv i sit biologiske koen, en del proever saa, maaske i en periode at leve som Tv fuldtids. Og at faa det maskuline og feminene til at gaa haand i haand. For nogle lykkes det. Og dem misunder jeg, taenk sig at kunne tage det bedste fra begge verdner. For andre er det ikke nok der skal yderlig feminisering til. startende med hormoner, igen er det nok for nogle, mens andre har behov for at tage skridtet fuldt ud, med en koenskorigernde operation. evt ansigts kirugi for at faa feminine traek. Ja det kan vaere noget af en udvikling, fra fornaegtelse til erkendelse. Og hvornaar man er det ene eller andet, kan i min optik vaere svaert at faa oeje paa.

    Endelig er det saa den om at det forvirre begreberne i offentlig heden. Og jeg har absolut ikke noget til faelles med dem, der klaeder sig lidt farvestraalende. Eller en smule vovet eller direkte udfordrene. Til det vil jeg sige kik paa bio kvinderne, eller maendene, for den sags skyld. De klaeder sig heller ikke ens, eller agere paa samme maade. Og er langt fra en homogen gruppe, inden for deres koens rammer. Det samme goer sig gaeldende for os, vi er forskelige noejagtig ligesom alle andre grupper i samfundet. Nogle er til den store farve spartel andre vil helst gaa i et med tapetet. Ogsaa er der alle dem midt imellem. Men uanset toejvalg eller maaden at leve sit liv paa, som Trans det ene eller de andet, er det grundlaeggende det samme vi kaemper for, retten til at vaere et helt meneske. Og leve sit liv som man synes er passende for en. uden at skulle moedes med fordomme og intolerance.

    Saa derfor fortraekker jeg ordet Trans, det saetter ikke nogen graenser for ens udvikling, som meneske. Det kan rumme os alle. Og vi slipper for alle kasserene. Og hvem der er mest rigtig, forkert eller aegte. Samtidig kunne det sende et signal. Ja vi er forskelige, men vi staar sgu sammen. Noget den Danske Tv& Ts milijoe nok kunne have brug for.

    Venlige hilsner til jer alle
    avatar
    Christina


    Antal indlæg : 12
    Join date : 24/11/08

    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ? - Page 2 Empty Sv: hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    Indlæg af Christina 18/3/2009, 02:02

    Hey Sanne
    Selvfølgelig må du da ytre dig, vi er da både civiliseret og demokratiske herinde. Og vi ved jo også alle at du blev udnævnt
    til arrangment koordinator for København/Sjælland på generalforsamlingen, så "bordet" er dit og jeg lover at side pænt på
    stolen.
    Christina
    Sanne Minet
    Sanne Minet


    Antal indlæg : 36
    Join date : 10/12/08
    Age : 69
    Geografisk sted : glostrup

    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ? - Page 2 Empty Sv: hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    Indlæg af Sanne Minet 18/3/2009, 03:43

    Kære Christina du skal ikke sidde stille modspil er god ting det har vi alle godt af og jeg respektere alle i dette forum
    jeg kan faktisk godt lide at der er lidt gang i den men til sagen da vi trænger til at komme lidt i focus for noget konstuktivt ja for alle de talenter vi har altså klare os godt på arbejdesmarkedet derfor syntes jeg at de gamle begreber ikke sådan kan laves om så vil folk simpelthen løbe rundt i begreberne
    man kan måske lære folk at bruge det engeske udtryk trangender det lyder rigtigt og godt men jeg er aligevel lidt i tvivl fordi hvis du skriver i en ansøgning transgender eller transperson vil arbejdsgiveren så ikke sige hvad er det ? så ideer og lidt kog i debatten må der gerne komme ja hvad syntes i
    mit udgangspunkt er at vi skal fungere i samfundet som alle andre borgere dvs. er man kvinde lever man som de andre kvinder på jobbet og modsat hvis man er mand
    for mit eget vedkommende lærer jeg hverdag af de andre kvinder på jobbet idag fks. lærte jeg lidt om de gamle kvindelige dyder hvilket er utroligt spændende ja det er ude isamfundet det foregår
    lige tilsidst tænk lidt over at når vi kvinder viser for meget seksueltet i hverdagen så er opmærksomheden dobbelt så stor som når det er mænd der gør det
    Knus Sanne
    Sanne Minet
    Sanne Minet


    Antal indlæg : 36
    Join date : 10/12/08
    Age : 69
    Geografisk sted : glostrup

    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ? - Page 2 Empty Sv: hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    Indlæg af Sanne Minet 18/3/2009, 03:48

    til jeanett j tak for dit input der er lidt at tænke over
    og iøvrigt velkommen til
    Knus Sanne

    Sponsoreret inhold


    hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ? - Page 2 Empty Sv: hvad med lidt gang i debatten transkønnet-transperson eller hvad ?

    Indlæg af Sponsoreret inhold


      Lige nu er det 26/4/2024, 20:23