transdanmark debat

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Debatforum for foreningen Trans-Danmark


3 deltagere

    Det er sku´ for ringe...............

    avatar
    Christina


    Antal indlæg : 12
    Join date : 24/11/08

    Det er sku´ for ringe............... Empty Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Christina 31/3/2009, 22:07

    Hey tøser
    Det er efter min menning for ringe at der ikke er tilmeldt nok til den tema aften lørdag den 4. april 2009, da det er et enme som berøre os alle.
    Så næste gang der er en eller anden form for "tam tam" så meld jer, istedet for at side der hjemme og pille jer i navlen.

    Hilsen
    Christina
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 43
    Geografisk sted : Århus

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Vibe 1/4/2009, 19:12

    Hej Christina,

    jeg var tilmeldt og havde set frem til aftenen. Jeg vil dog sige, at jeg synes arrangementet var meget dyrt for mig som studerende.
    Jeg så derfor gerne at man holdt arrangementerne indenfor mere studievenlige økonomiske rammer. Måske det også gav flere deltagere.

    Kh Vibe
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Freja 1/4/2009, 22:05

    Hejsa
    Debatten her handler nu om to ting – jeg kommer med et tredje indlæg, så det kan blive til et ægte kinder æg....

    Christina påpeger ganske rigtigt at emnet er relevant og vedkommer alle, der har den mindste smule interesse i levevilkårene for transkønnede. Vibe tager fat i en diskussion om prisen for vore arrangementer. Jeg vil i det følgende gerne prøve at give min analyse af hvorfor arrangementet blev aflyst.


    Nu vil det være rimeligt unfair at skyde skylden på den valgte foredragsholder, Pia Nielsen, kasserer for Trans-Danmark, der efter moden overvejelse har indvilliget i at stå for aftenens tema. Det hverken kan eller må man klandre hende for.

    Når dette så er sagt/skrevet – så skal man måske tænke over om Pia ville være den rette til denne opgave. Her tænker jeg ikke på de oratoriske evner.

    Jeg tror det næppe.

    Derfor skal emnet, ideen og tanken ikke droppes. Vi har i nærmeste fremtid hele to valg der trænger sig på. EU valget og Kommunalvalget. Jeg skal derfor opfordre vores bestyrelse til at udsætte debatten til senere på året. Mange politikere vil sikkert gerne møde os. Som et alternativ vil jeg foreslå at man kontakter arbejdsmarkedsforsker (Ved Ålborg Uni) Flemming Ibsen som oplægsholder.

    (Jeg har mødt Flemming og ved han er ganske inspirerende).


    Pind to...


    Kære Vibe


    Jeg anerkender din bekymring af prisen på vore arrangementer. Jeg er som Fritidsforsker (læs førtidspensionist) et af de mennesker der skal planlægge min økonomi meget detaljeret. Det skal dog ikke afholde mig fra at være aktiv omkring Trans-Danmark og det fællesskab , dette giver mig. Jeg har været med i ”gamet” gennem nogle år – ikke mange – men dog. Derfor ved jeg også at jeg ikke er den eneste med en begrænset økonomi.

    Det er naturligvis ikke alle de sammenhænge, vi kan blive bragt i, som transkønnede, der er lige ”interessante”. Som udgangspunkt har jeg dog altid haft noget med mig hjem. Oplevelsen, den enkelte aften har dog stærk sammenhæng med det sted, det afholdes.

    Jeg indrømmer at Hornslet Kro til tider har virket kølig, når vi ankom. Til gengæld har personalet leveret en enestårende oplevelse for os, til en ganske overkommelig pris.

    Tak til Signe fra Skader fordi hun fandt dette sted.

    Gode tanker

    Freja
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 43
    Geografisk sted : Århus

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Vibe 3/4/2009, 14:35

    Hej Freja,

    når jeg nævner prisen skyldes det, at det bl.a. var økonomien der forhindrede mig i at deltage i Julefesten.
    På det tidspunkt kendte jeg endnu ikke nogen i miljøet og så virkede 225 + medlemsskabet altså som en stor mundfuld for en studerende uden rest-SU.
    Som jeg har fortalt andetsteds arbejder jeg pt. næsten fuld tid så min aktuelle situation er helt fin, men planen er, at jeg i løbet af en periode på ni måneder skal spare op til et par års studier og så er der pludselig brug for snæver planlægning.

    Jeg er helt enig med dig i, at rammerne har stor betydning for totaloplevelsen, men mindre kan sagtens gøre det. Så vidt jeg husker har prisen på de TiD arrangementer jeg har været inviteret til været omkring kr. 100. Min klasses julefrokost blev holdt for kr. 130 inkl. spejderhytte med overnatning og så meget mad, at vi arrangører havde rester til en hel uge bagefter. Vi var så seks piger i køkkenet i et par timer til et selskab på 30 personer og det er måske her det kniber? Dog har der da været flere, der velvilligt har tilbudt hjælp ved en anden privat sammenkomst - dem der kender mig ved at jeg gerne giver en hånd med eller uden forklæde.

    Måske kunne et sammenskudsgilde være en god udfordring, der tillod folk at udfolde sin feminine side i det tempo den enkelte nu er i stand til det? *s*
    Det andet du skriver med om foredragsholderen er den rette ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til.
    Mit hovedformål med at deltage i festen var, at mødes til en hyggelig aften hvor der også deltog nogle, som jeg endnu ikke kender. Foredraget var en bonus, men ikke hovedattraktionen. Jeg var også spændt på at høre hvad Sanne Minnet havde på hjertet og kunne sikkert også selv knytte nogle historier til omkring hvordan jeg har oplevet arbejdsmarkedet og jobsøgningen. I betragtning af den medieopmærksomhed foreningen har skabt omkring arbejdsvilkår for transkønnede kunne jeg da godt forestille mig at Pia havde en del viden om emnet - måske også støttet af henvendelser fra medlemmer og ikke-medlemmer.
    En ekstern foredragsholder er altid spændende, men for en forsamling på måske omkring 15 personer ville det nok være en meget bekostelig affære.

    Hvis jeg har forstået det ret er et deltagerantal under 15 snarere reglen end undtagelsen i disse sammenhænge. Hvis dette skal vendes må vi starte med at planlægge arrangementer, der kan gennemføres med dette antal. Hvis man seriøst ønsker at der skal være sådanne arrangementer må man indse, at der kun opstår et fællesskab hvis nogen deltager - derfor har man selv ansvar for at bakke op om arrangementerne. Når så de kan bære i det små kan man begynde at overveje om man kan skalere op og gøre dem finere, men ikke før.

    Kærligst Vibe
    syg på femte dag Sad snøft!
    Freja
    Freja


    Antal indlæg : 104
    Join date : 18/10/08
    Age : 69
    Geografisk sted : Viborg

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Freja 3/4/2009, 16:12

    Kære Vibe

    Først og fremmest: God bedring.

    Ovenstående kom jeg med nogle få betragtninger om temaet for forårsfesten. Det vil jeg gerne lade stå, som det er skrevet.

    Rammerne for vore arrangementer har gennem tiden været meget omdiskuteret. Der har gennem årene været afholdt en del sammenkomster på et cafeteria-lignende sted i et af Randers' Industriområder, og så har der også været afholdt fællesarrangementer med TiD i ”Huset” i Vejle. For at få adgang til dette sted kræves imidlertid at man som forening tegner et medlemsskab. Det har Trans Danmark, mig bekendt, ikke gjort.
    (Som jeg har forstået det, så "piggy-backede" Trans Danmark på TiD for at få adgang til "Huset" ved Generalforsamlingen, for ganske nylig. )

    Gennem de seneste år har Signe velvilligt lagt hus til en hel del sammenkomster, herunder bl.a. Nytårsfesten – som dog afholdes som en privat sammenkomst.

    I al beskedenhed blev ideen om en fælles nytårsfest skabt i min underfundige hjerne. Imidlertid fandt jeg ret hurtigt ud af, at det ville få projektet til økonomisk at kuldsejle såfremt vi skulle leje lokaler, hvad enten der ville være tale om en spejderhytte eller et forsamlingshus. Samtidig var der et krav om at der skulle være overnatningsmuligheder for de som ville deltage. (De færreste er nok i stand til at køre hjem i bil umiddelbart efter en sådan fest).

    Heldigvis trådte Signe til, som værtinde – og siden 2006 har det så været en årlig tilbagevendende begivenhed. Jeg nyder de sammenkomster, der finder sted hos Signe – og håber at hendes helbred kan holde til vores fremmøde i lang tid endnu. Uanset om der møder 15 eller 20 op til en sammenkomst, så er det givet vis klart for de fleste at ikke mange har et hjem der har plads til det.

    Herudover afholdes der jo en lang række sammenkomster, hvor man mødes med de venner og veninder, som man har lært at kende i miljøet. På kryds og tværs er det også ganske almindeligt at man inviteres til fx fødselsdage, familiefester og andre begivenheder.

    Nogen finder sammen og afholder en fælles weekend i et sommerhus, således den indre kvinde kan blive luftet. Jeg har her i vinter måttet erkende at jeg ikke har psyken til at være ansvarlig for at afholde såkaldte åbne arrangementer, i foreningsregi. På samme måde har jeg det med pludseligt opstående situationer, hvor folk ringer og inviterer sig selv til kaffe.

    God weekend

    Freja
    avatar
    Christina


    Antal indlæg : 12
    Join date : 24/11/08

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Christina 3/4/2009, 22:21

    Slettet.


    Sidst rettet af Christina 19/6/2009, 18:58, rettet 1 gang
    avatar
    Vibe


    Antal indlæg : 27
    Join date : 16/12/08
    Age : 43
    Geografisk sted : Århus

    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Vibe 3/4/2009, 23:29

    Hej Freja,

    tak for opmuntringen. Jeg har da fået vasket, støvsuget, luftet ud og købt seks nye køkkenruller i dag så i det mindste er jeg da ikke sengeliggende mere.
    Men jeg slipper nok ikke helt før weekenden er ovre.

    Christina,
    det er nu ikke umuligt at finde billige lokaler.
    Jeg har lejet en fuldt udstyret spejderhytte for en tusse i en weekend indenfor bybusområdet midt i julefrokostsæsonen. Derudover er det mit indtryk at bl.a. biblioteker, kultur- og undervisningsinstitutioner tit er villige til at udlåne lokaler nærmest gratis.
    Jeg har også hørt om "kreative" mennesker, der har booket et sportslokale med kommunalt tilskud og pyntet det op til fest. Det kender jeg dog naturligvis intet til.

    Men kunne folk være klar på at medbringe noget mad til sammenskud eller at deltage ved madlavningen? Så kunne jeg måske, eventuelt, overveje at tænke på, om der kunne være en mulighed for et sommer-pool-grill-party i Åbyhøj? Overnatning må i dog selv klare da der maks kan klemmes tre luftmadrasser ind i min lejlighed.

    Kh Vibe

    Sponsoreret inhold


    Det er sku´ for ringe............... Empty Sv: Det er sku´ for ringe...............

    Indlæg af Sponsoreret inhold


      Lige nu er det 19/4/2024, 16:16